top of page

קלמנ'ס: פנינה אמיתית ברחוב הנמל

אמל"ק: בטופ שלנו. מסעדה מעולה בעיר התחתית לארוחת טאפאסים, דגים ומעט בשר. אווירה כיפית ומשוחררת עם אוכל ים תיכוני טרי ומיוחד ואלכוהול ברמה גבוהה.


בקצה רחוב הנמל, אחרי שעוברים את סביח התחתית ולוקס ופאטוש בר וברדא, יש חצר קטנה עם אור קלוש, מוזיקה יוונית שקטה ושולחנות מכוסים מפות משובצות: קלמנ'ס.



מצד אחד מדובר במוסד חיפאי ותיק ומוערך, מחלוצי המסעדנות של חיפה בכלל ושל העיר התחתית בפרט, ומצד שני הוא כמו פנינה: סודי, אינטימי ואיכותי, מהסוג שאנחנו קצת רוצים לשמור לעצמנו. הוא אומנם פועל כאן כבר כמעט 40 שנה, אבל עדכני ומצוין כמו המקומות הצעירים והשווים ביותר של העיר.



אנחנו תמיד יושבים בחצר, כי נעים בה וכיף לצפות באנשים המגיעים לבלות בעיר התחתית, אבל גם בפנים יפה ונעים, ובחורף זו אפשרות טובה.



קלמנ'ס הוא בר-מסעדה שמגיש אוכל יווני מדהים ומנות של עיר נמל.

רוב התפריט קבוע, אבל תמיד יש הפתעות משמחות, כי קלמן מביא בכל יום דגים ופרודוקטים אחרים ומבשל הכל בעצמו בכישרון רב.


מנות קבועות שאסור לוותר עליהן: סקורדליה וסינטה כבושה.

סְקוֹרְדַליָה מוגדרת בתפריט כמסבחה שורשים, שקדים, לחם ושום, והיא טעימה בטירוף, עם או בלי הפוקאצ'ה המצוינת (וברור שכדאי עִם).


הסינטה הכבושה מוגשת בשמן צ'ילי עם זילופים של טחינה גולמית. זו גרסה בשרנית יותר של קרפצ'יו, ומלהיבה הרבה יותר, וכל ביס הוא שרשרת של טעמים שמפציעים אחד אחרי השני ומשאירים אותנו מאושרים. שמן הצ'ילי מפציע אחרון ועושה חגיגה קטנה.


קלמנ'ס הוא גם בר, ואחד הטובים והמנוסים שבהם. אין מצב שנצא עם פחות משני קוקטיילים, ובדרך כלל גם עם שליש גינס ומנת וויסקי מתוך הרבּים-רבּים שיש כאן.


מימין קוקטייל אוזריה (אוזו, נענע, לימון, ליים וביטר למון), משמאל קוקטייל נגרוני (קמפרי, מרטיני רוסו, ג'ין, ליים ותפוזים).


שתי המנות המיוחדות שבחרנו הפעם היו סביצ'ה ודגי מליטה.

הסביצ'ה הגיעה עם שקדים וגבינת טולום (סוג של פטה טורקית) ובתיבול עדין אבל מורגש מאוד וטעים מאוד. זו גם הייתה מנה גדולה ומפנקת.


לכבוד דגי המֶליטה נכנסתי לראות את קלמן מכין אותם.


ככה הם נראו לפני שנכנסו לתנור, עם שמן זית, עגבנייה סחוטה, פלפל שחור ופלפל חריף טרי:


וככה הם נראו כשהוגשו לנו:


הדביבון פתח את המֶליטות, שלף מהן בקלות את האידרות בשלמותן והגיש לי בשר דגים לבן, נקי, רך ועסיסי בטעם שהפתיע את שנינו. מה כבר יכולים לעשות שמן זית, עגבנייה ופלפל? ובכן, הרבה. הסכמנו שמדובר באחת ממנות הדגים הטעימות שאכלנו לאחרונה.


בתפריט יש עוד המון דברים ששווה לנסות, אבל הפעם לא הגענו אליהם. אנחנו מבטיחים לצלם עוד בפעם הבאה ולהמשיך לספר על מעלליו של קלמן בקצה רחוב הנמל.


בינתיים כמה מילים אחרונות על המנה האחרונה: בתפריט קוראים לה מלבי, אבל זה לא ממש. זה מלבי מאוד שונה וייחודי, מתקתק אבל עם חמצמצות של שמנת. המרקם שלו חלק כמו משי, ויש בו קלילות שמאפשרת לאכול ממנו בלי סוף. תמיד כשהוא נגמר מייד בא לי עוד אחד.


ואספרסו ארוך בצד, תודה :)


מדד המצפּוּן: לדעתנו מתאים גם לטבעונים ולצמחונים (כולל סקשן מיוחד בתפריט).

איפה: הנמל 3, העיר התחתית

bottom of page