top of page

פאטוש: בראנץ' בחצר ופגישה עם פיירוז

אמל"ק: בית קפה-מסעדה יפהפה במושבה הגרמנית, עם חצר משגעת ועיצוב מושלם. אוכל ערבי קל, טעים וטרי. ביום שמשי שמאפשר ישיבה בחצר - זה המקום הכי טוב בחיפה לבראנץ'.


פאטוש היא אחת הסיבות שהתאהבתי גם בדביבון וגם בחיפה.

למעשה, זה היה בית הקפה הראשון שישבתי בו בחיפה. בבוקר הראשון שלנו יחד שאלתי את הדביבון איפה אני יכולה לפתוח לפטופ בשקט לכמה שעות, והוא המליץ לי על החצר של פאטוש. כשהגעתי לשם, הבנתי שהוא כבר באמת מכיר אותי. מאז פאטוש מרגישה לי כמו בית.



החצר של פאטוש היא עד היום המקום המועדף עלינו לארוחת בוקר מאוחרת באיזי, כשאין לחץ של זמן וכשבא לנו להתפנק עם שירות מהמם, ישיבה בחוץ ותפריט מוצלח שמתאים לכל חשק.


אבל לפני שנגיע לאוכל, כמה מילים על המקום:

קודם כל, המקום נמצא במושבה הגרמנית לרגלי הגנים הבהאיים, כך שאי אפשר להגיע אליו בלי להתפעל מהיופי הסימטרי הזה, גם כשבאים בפעם המאה. אני חוסכת לכם תמונה של הקיטש החיפאי הזה, תבואו ותראו בעצמכם.


חוץ מזה, פאטוש היא מרחב מיוחד במינו.

בית הקפה-מסעדה הזה, ששוכן במבנה טמפלרי משגע, הוא גם מקום משכנו של אוסף פריטים מכל העולם (יש מצב שבעיקר מהעולם הערבי, לא בטוחה לגמרי). וכאילו כדי לקבל לתוכו את האוסף המדהים הזה - עוצב בהתאמה כל המרחב.


לפאטוש יש שלושה אזורים מאוד שונים זה מזה.

האזור הראשון הוא החצר, אחד המקומות הנעימים בחיפה כולה, בלי שום הגזמה. האמת היא שגם בערים אחרות שגרתי בהן אני לא זוכרת שהיה מרחב נעים ומזמין כל כך.



לא ברור איך זה, אבל גם כשבחוץ 36 מעלות או 16 מעלות, בחצר של פאטוש נעים, כנראה בזכות הקירוי של העצים ושל השמשיות רחבות התיתורה שלא נסגרות אף פעם.


החצר מוקפת ירק מכל עבריה, הריהוט צבעוני ונוח, והצוות נינוח, מצחיק וכיפי. החצר היא המקום המושלם לבחור בו כשבא לכם לשבת באוויר הפתוח, ואין מישהו שמכיר אותנו שלא אכל איתנו פעם בראנץ' בחצר של פאטוש.



ושימו לב לפריטי האוסף בכל מקום:


האזור השני של פאטוש הוא הקומה העליונה.

הקומה הזאת יותר שקטה וקרירה. היא מתאימה למי שרוצה לפתוח לפטופ לכמה שעות של עבודה מרוכזת, או למפגשים שצריכים חלל קצת יותר שקט ואינטימי, כמו שיחת עבודה או ארוחה משפחתית, וגם למי שרוצה מזגן. לגיטימי סך הכל.


הקומה מחולקת לכמה חדרים מובחנים זה מזה, אבל כולם מרתקים ושופעי פריטים מהאוסף.

אז גם אם בחרתם לשבת בחצר, אל תוותרו על סיבוב למעלה.


החדר שבכניסה:


החדר שבדרך למרפסת:


החדר של פיירוז:


החדר הצהוב:


כמה מבטים מהקומה העליונה אל החצר:


האזור השלישי הוא המרתף: שני חדרים פנימיים ומוארכים שיורדים אליהם בכמה מדרגות, והם אפלוליים וקרירים אפילו יותר מהקומה העליונה.


טוב, שנדבר קצת על אוכל?

אחרי שבחרתם איפה לשבת, הגיע הזמן לבחור מה לאכול.


התפריט בפאטוש מתאים לכל שעות היום, כי יש בו מנות קטנות ובינוניות שרבות מהן מבוססות ירקות או גבינה או בצק, בצד מנות עיקריות גדולות של בשר או דגים. אנחנו אוהבים לאכול כאן בראנצ'ים ולשלב מנות מכל הגדלים.


כמעט תמיד נזמין סלט ריחאנה, שהוא פשוט הסלט המושלם: יש בו ג'יבנה (גבינה ערבית), שרי מיובשות, חמוציות, בצל סגול, שקדים, עלים ושמן בזיליקום. הוא טעים טעים ומגיע בשני גדלים, שגם הקטן שבהם גדול למדי.


בגזרת המנות הקטנות אנחנו אוהבים במיוחד את עג'מי: כרובית, חציל, טחינה גולמית ושום.


ואת הפלטה הים תיכונית, שיש בה קובה, ספיחה (כמו פיתות קטנות שעליהן בשר) וסמבוסק גבינה, שזה בעצם גלילי בצק קטנים ממולאים גבינה. הפלטה מוגשת עם טחינה, וגם גלילי הגבינה, למרבה הפלא, הולכים איתה מצוין.


אם אנחנו יותר קרובים לבוקר, נזמין גם שקשוקה (הכל טרי והטעם עז):


או מנאקיש (או גם וגם כמובן):


ואם אנחנו יותר קרובים לצוהריים, נזמין כמעט תמיד פאטושייה (צמחונית או עם עוף). בפאטושייה מסתתרים פטריות, שום, כרוב אדום, עגבניות, שעועית ירוקה, צנובר ונענע, והיא מוגשת עם יוגורט.


אם כבר מאוחר בצוהריים, מתי בוחר בדרך כלל מנה בשרית (יש מגוון רחב מאוד), ואם אנחנו לא ממש ממש מלאים בסוף (ותכלס גם אם כן), נסיים את הארוחה בכנאפה. היא ענקית, אז אחת מספיקה לכולם, ושימו לב שלוקח לה בערך 15 דקות להגיע, כי מכינים אותה על המקום, אז הזמינו בעוד מועד.


חשוב מאוד להגיד שחוץ מהמנות שהזכרנו כאן, התפריט של פאטוש מאוד עשיר ומגוון. יש מבחר רחב של סלטים סופר-טריים, מנות צמחוניות, מתאבנים וקינוחים. ולמרות העושר - הכל עשוי על המקום, מחומרי גלם נהדרים ובכישרון רב.


ולסיום, משהו שגילינו ממש לאחרונה:

בעבר הייתה בקומה העליונה של פאטוש חנות מקסימה שנמכרו בה עבודות יד של אומנים חיפאים. הצטערנו כשהחנות נסגרה, אבל מתברר שבמקומה נפתח מתחם עבודה וספרייה, והוא מהמם! סטודנטים וסטודנטיות, עצמאים ועצמאיות, מוזמנים פשוט להגיע לכאן כדי לפתוח לפטופ ולעבוד בשקט.


אין מרחב יפה מזה לעורר השראה ויצירתיות.



לא שלמוּת?

שלמוּת.


מדד המצפּוּן: לדעתנו מתאימה גם לטבעונים ולצמחונים.

איפה: שדרות בן גוריון 38, המושבה הגרמנית

bottom of page